Goede nieuwsbrief schrijven? Makkie!

 

Je bent copywriter en bent gevraagd een nieuwsbrief te verzorgen, of je hebt zelf een bedrijf en houdt je klanten graag op de hoogte van wat er allemaal gebeurt. Misschien hier en daar een beetje reclame maken, maar vooral het contact met de klant warm houden. Een goede nieuwsbrief schrijven levert meer op dan je denkt. Hoewel het misschien al een beetje ouderwets klinkt, zal het je verbazen hoeveel mensen ervoor openstaan om zich aan te melden voor je digitale nieuwsbrief.

 

What’s in a name?

Het ligt een beetje aan je bedrijf, maar een nieuwsbrief is meestal een goede manier om je externe communicatie aan te vullen. Het is natuurlijk een NIEUWSbrief, dus je moet wel regelmatig iets nieuws te melden hebben. De eerste tip voor een goede nieuwsbrief is dan ook dat je erop let dat je de klant inhoudelijk interessante en relevante informatie aanbiedt. Hou het kort en actueel. Bepaal zo ook de frequentie van je nieuwsbrief. Meestal is maandelijks ruim voldoende, wekelijks is licht afschrikwekkend.

Het oog wil ook wat

Open je nieuwsbrief en bedenk wat een klant denkt als hij of zij hem ziet, zónder te hem lezen. Is je nieuwsbrief visueel aantrekkelijk? Wissel grote en kleinere blokken tekst af met afbeeldingen. Zijn er witstroken die het beeld rustig maken? Zijn de teksten kort? Mensen hebben meestal geen zin om veel te lezen. Plaats een ‘lees meer’-linkje onder een bericht om de traffic naar je website te verhogen. Is er een overzichtelijke indeling? Vermijd een lange nieuwsbrief. Mensen houden over het algemeen niet van scrollen.

Voor wat, hoort wat

Natuurlijk zijn de nieuwe ontwikkelingen in je bedrijf hartstikke interessant, maar de lezer verwacht meestal wel iets meer van een nieuwsbrief. Het is een perfect podium om een interessante aanbieding of extra korting te bieden. Jouw nieuwsbrieflezer is immers een betrokken klant en verdient wel een speciale behandeling. Dit is ook een manier om te controleren of je nieuwsbrief actief wordt gelezen. Voor mensen die toch van je nieuwsbrief af willen, ben je trouwens verplicht om een afmeldlinkje te plaatsen.

Inschrijvingen verzamelen

Na al die moeite van het schrijven van de perfecte nieuwsbrief, wil je natuurlijk ook een groot publiek. Plaats sowieso een plug-in op je website waarop mensen zich kunnen aanmelden. Een uitnodiging voor de nieuwsbrief in je e-mailhandtekening zorgt zonder veel moeite ook al voor een groter bereik. Zo nu en dan een reminder via de social media kan ook geen kwaad. Als je echt fanatiek wordt, kun je een winactie doen: ‘Schrijf je in voor de nieuwsbrief en maak kans op…’.
Met deze tips moet een goede nieuwsbrief schrijven al een stuk makkelijk zijn. Zit je nog met een vraag, heb je advies nodig of een redigerende pen? Neem dan contact met ons op via info@lettergeniek.nl . 

Door: Leonie Kohl

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie