Interview met tekstschrijver Jenneke van Genechten
Als nieuweling bij Lettergeniek leek het me een tof idee om onze volgers een kijkje achter de schermen te geven bij het tekstbureau. Wat is het geheim van Jenneke, mastermind achter hét Heerlense tekstbureau voor creatieve tekstproducties?
Door: Rianne Gerrits
Tegenover mij zit Jenneke te genieten van haar vers gezette kop thee. Voor haar is het raar om de geïnterviewde te zijn in plaats van de interviewer, maar ze voelt zich toch helemaal op haar gemak.
Waarom ben je tekstschrijver geworden?
“Ik heb van kinds af aan al een passie voor taal en schrijven. Ik begon op mijn achtste al met mijn eerste ‘boek’. Mijn grote droom is dan ook om te leven van het schrijven van boeken. Ik ben as we speak bezig met hét boek, maar daar kan ik nog niet veel over verklappen… Om die droom na te streven heb ik mijn eigen tekstbureau opgezet, zodat ik mezelf elke dag kan verbeteren in het schrijven. Dat bleek nog veel leuker dan ik aanvankelijk dacht!”
Hoe is Lettergeniek ontstaan?
“Ik studeerde psychologie, maar kon er mijn creativiteit niet in kwijt. Na mijn bachelor koos ik daarom voor de specialisatie tekstschrijven. Tijdens mijn stage op een redactie ben ik afgestudeerd op het opzetten van mijn eigen bedrijf. Het was de beste stap die ik had kunnen maken.”
En de bedrijfsnaam van je tekstbureau?
“De naam was het gevolg van een wekenlange brainstormsessie. Ik wilde een naam die nog niet bestond, maar die wel prikkelde. Iets met schrijven: taal, woorden, letters… schrijfgeniek, lettergeniek!”
Zit er een verborgen betekenis achter het vogeltje in het logo van Lettergeniek?
“Het vogeltje is een kolibrie, mijn favoriete vogel. Vogels staan symbool voor communicatie, maar de kolibrie in het bijzonder staat voor optimisme, een vreugdevol leven en verwezenlijken van het onmogelijke. Die laatste drie zijn op mijn lijf geschreven, letterlijk: ik heb een tatoeage.”
Een tatoeage?!
“Op mijn linkersleutelbeen staat een schrijfveer met de tekst ‘Once upon a time…’, want zo begint elk verhaal. De bladzijden daarna zijn nog leeg. Zo sta ik ook in het leven en zo begin ik aan elke tekst.”
Inmiddels kun je jezelf wel een expert noemen, wat is je geheim?
“Het geheim is om elke dag bezig te zijn met je doel, in grote en kleine keuzes, met pauzes en stroomversnellingen. Ik geloof dat wanneer je ergens een passie voor hebt, dat je vanzelf veel tijd steekt in het jezelf meester maken van wat dat ook mag zijn. Ik denk ook dat gevoel voor taal iets is wat in je zit. Misschien dat ik wel juist daardoor als kind al zoveel plezier haalde uit schrijven en er alles over wilde weten.”
Waarvoor kunnen klanten allemaal terecht bij Lettergeniek?
“Het from scratch laten schrijven van nieuwe teksten, maar ook voor het herschrijven van bestaande teksten met een frisse pen. Daarnaast publiceren we kleine en grote bladen voor bedrijven. We geven bijvoorbeeld het klantenmagazine van DocSlim Clinics uit, een landelijk afslankconcern.”
Ten slotte: wat is het gekste dat je ooit schreef?
“Een tekst over ‘kamerplanten voor mannen’ en waarom dat sexy is. Het was een betaalde advertentie…”