In je planning: planning tools voor social media

Dat social media essentieel zijn voor je klantcontact, hoeven we je niet meer uit te leggen. Media als Facebook, Instagram en Twitter zijn ideaal om je klanten eraan te herinneren hoe leuk je bedrijf is. Natuurlijk steekt er wel wat tijd in het maken van een goed social mediaplan. Voor de beste resultaten moet je tenslotte een regelmatig uploadschema hebben. Gelukkig kun je je berichten van tevoren inplannen. Helemaal gemakkelijk wordt het wanneer je daar de juiste tools voor hebt.

Door: Marieke Uiterwaal

Hoeveel voordelen social media ook hebben voor je bedrijf, ze kosten wel tijd. Tijd die jij het liefst zo efficiënt mogelijk besteedt. Op het laatste moment een berichtje tikken of een foto maken om maar aan je uploadschema te voldoen, hoort daar niet bij. Gelukkig kun je ook voor social mediaberichten al een heel eind vooruitwerken – of een tekstschrijver om hulp roepen om dat werk voor je te doen. Je zou een middag kunnen inroosteren om op al je platforms, waar je als ondernemer die met zijn tijd meegaat actief bent, je berichten vooruit te plannen. Óf je werkt vanuit een social media tool, waarin je al je platforms op een rijtje hebt en bespaart jezelf een hoop werk.

Welke planning tools zijn geschikt voor mij?

De internetwereld heeft social media planning tools ontdekt en ze verschijnen meer en meer. Het zijn er te veel om hier allemaal op te sommen, maar enkele veelgebruikte voorbeelden zijn Hootsuite, Buffer en Sprout Social. Deze tools hebben allemaal gratis uitprobeerperiodes of gelimiteerde pakketten, met uitbreiding tegen betaling. Omdat de keuze zo breed is, is het altijd een goed idee om eerst een beperkte gratis versie te proberen om te zien of die je bevalt. Het helpt ook om van tevoren goed te bedenken welke social media voor jou het belangrijkst zijn. Zo richt Tweetdeck zich vooral op Twitterende gebruikers en is Tailwind weer geschikter voor Instagram en Pinterest.

Meer voordelen dan tijdwinst alleen

Stel: je hebt nieuws dat je snel met je volgers moet delen. Je hebt een spoedvacature, een flitsactie of je moet reageren op een pandemie die het gewone leven in de war schopt. Wil je dan één voor één al je social media afgaan om je geplande berichten aan te passen? Of heb je al je platforms dan liever overzichtelijk bij elkaar? Met een planning tool heb je de gelegenheid om snel te reageren, op al je platforms tegelijk, en om één oogopslag te zien of je er geen vergeten bent. Als je die planning tools gaat verkennen, dan zul je bovendien zien dat er veel meer te doen is dan alleen berichten klaarzetten. De meeste tools bieden ook uitgebreide analyses en statistieken van je berichten. Welke hashtags zijn trending in jouw vakgebied? Welke berichten doen het goed? Waar zijn je volgers in geïnteresseerd? Kortom: aan wat voor berichten kun jij het beste je tijd besteden?

Goed gepland!

Sociale media planning tools klinken dus als een uitkomst – als je ze tenminste goed gebruikt. Zeker als je voor betaalde pakketten gaat, is het van belang dat je tool bij je inzet past. Vallen al je social media onder deze tool, of moet je je LinkedIn, Youtube en TikTok alsnog apart bijhouden? Een planning tool is bovendien geen garantie voor populaire content. Kwalitatief goede posts zijn nog steeds een must, en deze kunnen de tools niet voor je produceren. Ze kunnen er wel voor zorgen dat deze content op het juiste moment op de juiste pagina staat.

Je hebt je tool gevonden; nu nog de inhoud. Laten wij je daarmee kunnen helpen! Neem contact op met Lettergeniek, dan verzorgen wij je social mediaberichten.

Vergelijkbare berichten