Hoe schrijf je creatieve SEO-teksten?

Hoog scoren in Google zonder eenheidsworst te produceren.

Door Lisa Berlang, 10 januari 2023

Na een zoekopdracht in Google land je op een webpagina die bomvol staat met steeds weer dezelfde formuleringen. Elke zin lijkt een variatie op dezelfde formule, waardoor het lezen van de pagina zeer frustrerend is. De tekst biedt geen diepgang en voegt geen waarde toe. Teleurgesteld verlaat je de site, met een negatief beeld van het bedrijf of het merk …

Dit scenario is natuurlijk het laatste wat je als ondernemer wilt! Maar hoe schrijf je SEO-teksten die Google verleiden en die creatief, boeiend en passend zijn voor jouw doelgroep? Is dit überhaupt mogelijk?

Wat is SEO en waarom is dit belangrijk?

SEO staat voor Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands. Het gaat hierbij om het optimaliseren van je website om beter te scoren in zoekmachines. Omdat Google veruit de meest gebruikte zoekmachine is, gaat het hierbij vooral om hoog scoren in deze zoekmachine.

Stel, iemand zoekt iets op Google wat jij aanbiedt. Met goede SEO zorg je ervoor dat jouw website een van de eerste is die deze persoon ziet. Dit is superbelangrijk voor elke ondernemer, want zo trek je meer bezoekers naar jouw website.

Leidt het schrijven van SEO-teksten tot eenheidsworst?

Vroeger leek het alsof SEO en creativiteit elkaar uitsloten, als water en vuur. SEO vereiste een rigide gebruik van zoekwoorden en volgde strikte richtlijnen. Dit resulteerde in teksten die meer leken op formules dan op een boeiend verhaal. De creativiteit werd gesmoord en uniformiteit overheerste. Kortom, saaie en smakeloze eenheidsworst. Gelukkig heeft Google zijn algoritmes inmiddels geëvolueerd.

De evolutie van SEO: focus op kwaliteit en relevantie

Google begon keyword stuffing en oppervlakkige content te bestraffen, terwijl het meer waarde hechtte aan de EAT-principes (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness). Googles geavanceerde algoritmen waarderen nu content die diepgaande kennis, autoriteit en vertrouwen uitstraalt, wat meer ruimte biedt voor creativiteit en kwaliteit in SEO-teksten.

SEO in het tijdperk van AI

Met de komst van Artificial Intelligence (AI) verschuift het SEO-landschap nog verder. Google zal steeds meer gebruik gaan maken van AI om zoekopdrachten van gebruikers te begrijpen en daar relevante content aan te koppelen. Hierbij wordt het waarschijnlijk steeds minder belangrijk om je aan specifieke SEO-regels te houden, zoals het letterlijk opnemen van een zoekterm in een tussenkop. In plaats daarvan wordt het steeds belangrijker om inhoudelijk sterke teksten te schrijven die waarde toevoegen en echt antwoord geven op de vragen van gebruikers.

Moeten alle SEO-regels overboord?

Nee, dat nu ook weer niet. De basis van SEO, het koppelen van zoektermen aan de juiste content, blijft belangrijk. Het is verstandig om zorgvuldig over je belangrijkste zoekwoorden na te denken en deze effectief in je tekst te verwerken. Maar let op: gebruik ze niet te veel. Wees ook niet bang om ‘gerelateerde zoekopdrachten’ in te zetten.

Gerelateerde zoekopdrachten zijn termen of zinnen die nauw aansluiten bij je hoofdzoekwoord, maar net een andere draai geven of een ander perspectief bieden. Ze kunnen synoniemen zijn of zoekopdrachten die vaak in combinatie met je hoofdzoekwoord worden gebruikt. Door deze termen te gebruiken, verbeter je je tekst op natuurlijke wijze en voeg je meer variatie toe. Het belangrijkste is echter dat je tekst inhoudelijk sterk is en waarde toevoegt.

Tips voor het schrijven van creatieve SEO-teksten

Kortom, het effectief combineren van SEO-technieken met authentieke, waardevolle content is de sleutel tot succes. Hier zijn enkele tips om je op weg te helpen:

  • Schrijf authentieke, EAT-gebaseerde teksten.
  • Voeg waarde en diepgang toe aan je content.
  • Gebruik zoekwoorden strategisch en creatief. Wees hierbij ook niet bang om gebruik te maken van gerelateerde zoekopdrachten.
  • Focus op de lezer, niet (alleen) op de zoekmachine.

SEO, maar dan op z’n Lettergenieks

Bij Lettergeniek zijn we ervan overtuigd dat SEO en creativiteit wel degelijk samengaan. Onze SEO-experts volgen niet simpelweg de verouderde regels die leiden tot smakeloze eenheidsworst; wij creëren content die creatief, boeiend en effectief is. Neem contact op – bel ons, mail ons, stuur ons een postduif – en laten we samen kijken hoe we ervoor kunnen zorgen dat jouw teksten beter scoren in Google.

Vergelijkbare berichten