De 7 beste marketingtips van onze marketingtopper Nadieh
“Huh, wie is Nadieh?” – we horen het je denken. Nadieh is pas net bij ons maar het voelt eigenlijk alsof ze er al lang bij hoort. Zij komt ons ondersteunen met weergaloze socialposts, slimme marketingstrategieën en alsof dat nog niet genoeg is kruipt ze af en toe in de pen. Om jullie mee te laten genieten van de talenten van onze nieuwe aanwinst vroegen we haar om haar 7 beste marketingtips.
Door: Anne Koreman
Om je eerste vraag nog te beantwoorden: Nadieh is een eigengereide cowgirl die houdt van bloemen, osteopathie en pizza Hawaii (dat laatste zullen we haar dan maar vergeven). Op haar niet-Lettergenieke dagen is ze paardenosteopaat, iets heel anders, maar met haar opleiding HBO Commercieel Management, werkervaring als sales- en accountmedewerker en passie voor social media is zij de perfecte kandidaat om ons te ondersteunen. Maar je bent hier voor tips, dus we branden los:
- “Het ligt voor de hand, maar het is zo fundamenteel: ken je klant” – aldus Nadieh. Er is zeker weten een klant waar jij gelukkig van wordt en die past bij wat jij biedt. Het is cruciaal om te weten welke taal je klant spreekt, waar die naar zoekt en op welk platform je hen terugvindt. Zo zit het jongere publiek op TikTok of Instagram, maar als je business to business werkt is LinkedIn je vriend. “Je hoeft dus echt niet alle kanalen in te zetten, zolang je de juiste maar gebruikt.”
- In het verlengde daarvan: waar loopt de klant tegenaan en welk probleem los je dus voor hen op? “Belangrijk is om hierin niet vaag te zijn, maar echt de ergernis of pijn te vinden waar ze bereid zijn voor te betalen als jij die oplost.” Wat Nadieh zegt. Als je eenmaal duidelijk hebt waar de pijnpunten van je klant zitten ga je gemakkelijk van concept naar werkbaar plan – dat is marketing. Dan kun je nadenken over hoe je die persoon kunt helpen, en dan wordt het een invuloefening in plaats van een worsteling.
- Het lijkt oh zo simpel, maar je moet een goede elevatorpitch kunnen geven. Nadieh helpt je op weg: “Als je buurvrouw vraagt wat je nu eigenlijk doet, dan moet je dat in drie zinnen precies kunnen uitleggen. Voor wie ben je er, welk probleem los je op, wat biedt je aan en wanneer moet de buurvrouw jouw telefoonnummer doorgeven aan haar kennis.”
- Tijd voor een advanced tip: leef je in in de customer journey (de reis die jouw klant aflegt om tot aankoop over te gaan). “Jouw klant is ergens in z’n beslissingsproces maar heeft nog een aantal dingen nodig om voor jou te kiezen. Je website is wat dat betreft niet puur informatief; het moet helder zijn wat je aanbiedt maar klanten willen ook een gevoel bij jou krijgen.” En dat gebeurt snel! In de eerste paar seconden dat een klant je homepage ziet moet al duidelijk zijn of je relevant bent. “Pas wanneer een bezoeker gaat scrollen en klikken op je site begint het verhaal.”
- “En je call-to-action, die is superbelangrijk. Ook dat is deel van de customer journey want het stuurt je klant naar het zetten van de stap die jij van ze verlangt.” Dat klopt Nadieh, daarom schreven wij daar al deze blog
- Dan nog een Insta-tip: “Als je snel wil groeien kun je het beste inzetten op Reels, omdat dit een ander algoritme heeft dan de rest van Instagram. Reels komen terecht bij Insta-gebruikers die jou nog niet kennen, in tegenstelling tot je stories of posts die vooral bij je vaste publiek zichtbaar zijn. Reels worden voorgesteld op basis van interesses.” Als je content past bij je ideale klant dan kun je daar het snelste groeien. Grappige of informatieve reels werken trouwens het beste.
- Ok, laatste tip, wat heb je nog voor ons? “Deze is echt top: als je je vindbaarheid wil optimaliseren in Google kun je de gratis plugin Yoast installeren. Die helpt je vindbaarheid te optimaliseren. Echt de makkelijkste manier om je SEO te verbeteren!”
Wij zijn superblij met Nadieh en haar tips, maar waarom koos zij eigenlijk voor ons? “De combinatie van professioneel werk leveren op een jonge frisse en ludieke manier spreekt me aan. Het is net effe anders dan anders. Korte lijntjes, vlotte teksten. En het team is leuk!” Dat hadden wij zelf niet beter kunnen verwoorden.
Wil je onze hulp inschakelen? Wij zijn er voor je vlogs, teksten en socials. Gewoon even contact opnemen.