flyer schrijven

Een flyer schrijven die blijft beklijven

Je loopt door de stad en krijgt opeens een flyer in je handen gedrukt. Misschien lees je het grondig door, maar vaker werp je een vluchtige blik op de voorkant en verdwijnt de flyer in de prullenbak. Worst case scenario voor het bedrijf dat de flyer heeft laten drukken… In deze blog een paar tips voor het schrijven van een goede flyertekst, zodat jouw flyer niet meer linea recta in de prullenbak verdwijnt.

#1. Informeren, werven, entertainen…?
Interesse voor jouw onderneming kun je op verschillende manieren opwekken. Flyeren is een snelle, relatief eenvoudige en goedkope manier om een nieuwe, brede doelgroep aan te spreken. Bepaal voordat je gaat schrijven wat het doel van de flyer is: wil je mensen informeren (denk aan een flyer bij de receptie met algemene informatie), entertainen (ludieke acties) of werven (speciale aanbiedingen, vacaturetekst)? Pas als het doel helder is, kun je een goede tekst opzetten.

#2. Doelgroep is key
Als je een flyer maakt voor een bejaardentehuis, ga je niet met termen als ‘hip’, ‘must have’ of ‘trendy’ strooien. Bepaal voor welke doelgroep de flyer is bedoeld en, niet onbelangrijk, waar de flyer komt te liggen of wordt uitgedeeld. Pas je taalgebruik aan op de doelgroep, maar forceer het niet. Blijf binnen de boodschap van je onderneming en gebruik je eigen stijl.

#3. Wees consistent
Heb je een eigenzinnige schrijfstijl en sta je daar ook algemeen om bekend? Helemaal top. Blijf daar dan ook bij. Wees consistent in de flyer: verschillende stijlen zorgen alleen maar voor verwarring bij de lezer. Wees ook niet bang om mensen af te schrikken: het is juist goed als een flyer opvalt op een positieve manier. Wil je je doelgroep juist verbreden? Denk er dan misschien over om je eigenzinnigheid een beetje in te dammen.

#4. Kort en bondig
In een flyer is het belangrijk om snel to the point te komen: je hebt immers niet veel ruimte om je boodschap over te brengen. Wees dus vooral duidelijk en gebruik heldere taal. Zorg ook voor een ruime opmaak, met weinig tekst op de pagina. Mensen haken sneller af wanneer er een hele lap tekst op de flyer staat, dus gebruik zo min mogelijk woorden.

#5. Writer’s block? Schakel een professional in.
Als je niet goed bent met taal of je merkt dat je helemaal vastzit met een flyertekst, schakel dan vooral hulp van een professional in. Lettergeniek kan je helpen met het opstellen van een goede, wervende tekst en geeft ook advies over de vormgeving.

Door: Willemijn Linden

Vergelijkbare berichten