Ga voor groei op Instagram
Denk je dat je aantal Instagramvolgers het plafond wel heeft bereikt? Ik dacht het niet! Ook als al je familieleden, je vrienden en je buren je inmiddels al volgen, kun je nog steeds flink groeien op Instagram. Wel zo fijn als zo veel mogelijk mensen jouw fantastische content ook daadwerkelijk zien! Je moet gewoon even weten wat je volgers graag willen zien en hoe je het algoritme van de app in je voordeel gebruikt.
Door: Marieke Uiterwaal
Als je het algoritme van Instagram in je voordeel wil laten werken, hou dan in gedachten wat het doel van Instagram zelf is: gebruikers zo lang mogelijk aan de app gekluisterd houden. Zorg er dus voor dat niet alleen jij, maar vooral ook je volgers tevreden zijn, zodat ze niet wegklikken en iets anders gaan doen. Open deur: Instagram is hét sociale medium voor mensen die graag naar mooie foto’s kijken. Als je daarop inspeelt, dan is het belangrijk om te weten wat voor soort foto’s ze willen zien. Naar saaie, wazige of steeds dezelfde foto’s kijkt niemand. In plaats daarvan kun je beter voor persoonlijke onderwerpen kiezen. Selfies doen het vaak goed, juist omdat je daarmee de persoon achter het account en laat zien. Foto’s van eten zijn alleen leuk als je bekend staat om je originele recepten. Zorg er ook voor dat je foto’s van goede kwaliteit zijn.
Doe eens sociaal
Behalve foto’s is er nog iets waar Instagram-gebruikers dol op zijn: interactie. Het is daarom geen wonder dat het algoritme daar op inwerkt. Instagram is niet alleen een visueel, maar vooral ook een sociaal medium. Aandacht voor je volgers is minstens zo belangrijk als aandacht voor je foto’s. Maak tijd om reacties op jouw foto’s te beantwoorden, zodat er gesprekken ontstaan. Zorg ervoor dat je reacties minstens vier woorden en zo min mogelijk emoji’s bevatten – zo toon je aan dat je een echte gebruiker bent, geen Instabot. Er zijn twee ideale momenten voor deze interactie: het uur nadat je een foto hebt geplaatst, en het uur daarvoor. Door net van tevoren nog iets van je te laten horen, denken je volgers namelijk aan je op het moment waarop je met iets nieuws komt. Instagram Analytics kan je vertellen op welke dagen en tijdstippen je meeste volgers online zijn. Ook handig: plaats niet alleen foto’s, maar ook polls of vragen. Deze content moedigt je volgers aan tot meer interactie.
Ik volg jou, jij volgt mij
Door middel van interactie met je volgers laat je zien hoe leuk het is om jou te volgen op Instagram. Daarmee alleen weten je nieuwe volgers je nog niet te vinden – je geeft hen hooguit een reden om te blijven. Nieuwe volgers bereik je door zelf uit je veilige bubbel te komen en op zoek te gaan naar gebruikers met dezelfde interesses. Deze gebruikers vinden het zelf ook vaak leuk om nieuwe volgers te krijgen. Schroom dus niet om hen toe te voegen, dan kunnen jullie elkaar verder helpen. Deze nieuwe volgers kun je vinden door middel van hashtags of keywords, maar ook door relevante mensen te taggen in foto’s, die weer andere volgers hebben dan jij. Hashtags zorgen er ook voor dat jij gevonden wordt. Wees dus scheutig met je hashtags. Zorg voor een mooie mix van hashtags met veel hits, waar gebruikers snel op zullen zoeken, en hashtags met weinig hits, waarin je weinig concurrentie van andere accounts hebt. Je kunt ook een tool gebruiken.
Hou Instagram tevreden
Interactie is een belangrijke factor in het algoritme, maar er zijn er meer. Instagram is dol op gebruikers die aantonen dat ze de app goed kennen en zo veel mogelijk features gebruiken. Dit laat je zien door stories, highlights, locations en andere functies te gebruiken. Video’s houden gebruikers meestal langer bezig dan foto’s. Ook doorklikbare content kan gebruikers urenlang geboeid houden – zorg dus voor tags, hashtags en zelfs voor de bekende read more-belofte in je captions. Jij blij, je volgers blij en Instagram blij.
Zoek je nog wat meer inspiratie? Neem contact met ons op.