Social media: hier met die volgers!
Social media zijn niet alleen een leuke manier om je tijd door te brengen, voor bedrijven zijn ze ook onmisbaar in de communicatie naar klanten, bezoekers en andere geïnteresseerden. Via Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn of Youtube kun je jouw bedrijf een persoonlijkheid meegeven in de ogen van je volgers. Je bent geen anonieme instantie die alleen wil verkopen, maar een vriend die weet wat er leeft in zijn community. Dan moet die community je natuurlijk wel weten te vinden.
Door: Marieke Uiterwaal
De platforms zelf sturen wat je ziet op social media. Anno 2019 is social media content namelijk zo groot en veelzijdig dat je verdwaalt tussen de tweets, posts en video’s als je alles zelf moet vinden. Daarom helpen de grote jongens je door middel van algoritmes: berekeningen van wat jij leuk vindt, gebaseerd op je eerdere online gedrag. Als je meer over dit ingewikkelde verhaal wil leren, dan lees je hier hoe dat in zijn werk gaat. Helaas voor beginnende bedrijven hebben online algoritmes een voorkeur voor grote namen met veel volgers. Toch zijn zelfs de grootste namen ooit klein begonnen. Laat je door een relatief klein aantal volgers dus niet tegenhouden; laat dat aantal groeien!
Het heet niet voor niets social media
Waarom zitten mensen op social media? Tip: het antwoord zit hem in het woordje “social”. 😉 Social media zijn een mogelijkheid om contact te leggen op een manier die de oude media niet boden. Ga dus met mensen in gesprek! Like foto’s of laat comments achter bij posts die aansluiten bij wat je zelf doet. Word lid van een Facebook- of LinkedIngroep. Werk samen met een andere creator met veel volgers, die jou weer tagt. Het gaat erom dat mensen jouw naam zien, het liefst in combinatie met een zinvolle of humoristische opmerking, en nieuwsgierig naar je worden.
Van bezoekers naar volgers
Als mensen je volgen, dan doen ze dat met verwachtingen. Je volgers willen graag interessante posts zien waar ze iets aan hebben. Misschien kom je ermee weg om foto’s van je salade te delen als je een foodblogger bent, anders moet je echt iets originelers verzinnen dat meer is toegespitst op jouw bedrijf of jouw boodschap. Zorg ervoor dat je met regelmaat post, zodat je volgers weten wanneer ze zich op nieuw materiaal kunnen verheugen. Je wil niet dat ze liever naar een ander gaan als ze te lang op iets nieuws van jou moeten wachten. Maak ook tijd om comments te beantwoorden en contact te leggen met andere social media-gebruikers. Zeker als je volgers je hebben gevonden doordat je jezelf op een leuke, sociale manier online liet zien, dan zou het zonde zijn als je het af laat weten zodra je jouw beoogde aantal volgers eenmaal binnen hebt.
Hacks voor meer volgers
Natuurlijk is het belangrijk om de redenen van social media-gebruikers te kennen om ze naar jouw pagina te leiden. Het kan daarnaast geen kwaad om nog wat trucjes te weten om meer online exposure te genereren. Zo is het algoritme van Facebook dol op video’s, dus zorg ervoor dat je die deelt. Bij Instagram moet je juist zorgen voor zoveel mogelijk hashtags, die ook bezoekers die je nog niet volgen naar je foto’s leiden. Een tool als hashtagafy.me kan je daarbij helpen. Time je tweets zodat ze verschijnen op het gunstige moment waarop de meeste mensen net klaar zijn met werken en massaal naar hun telefoon grijpen. Maak gebruik van sceduled tweets wanneer je zelf niet online kunt zijn op dat moment. Heb je zelf nog meer hacks, deel ze dan hieronder – zo laat je ook meteen je naam zien aan de lezers van dit blog.
Weet je echt niet meer hoe je jouw social media met nog meer creatieve, aansprekende en regelmatige berichten gevuld krijgt? Neem contact op met Lettergeniek, en wij zorgen voor de content op jouw pagina’s.