Social media voor je bedrijf? Doe maar lekker mee!
Als bedrijf kun je social media al lange tijd echt niet meer negeren. Facebook, Twitter, YouTube… Zie jij als ondernemer soms ook door de digitale bomen het bos niet meer? Duizelt het al in je hoofd bij de gedachte aan al die verschillende kanalen, of weet je niet hoe je ze als marketingtool moet toepassen? Lees dan hier wat je écht nodig hebt om jouw doelgroep te bereiken!
Door: Leora Limborgh
Quality time met je klanten
Met 8,9 miljoen gebruikers is Facebook het meest gebruikte social media-kanaal in Nederland. Via Facebook geef je jouw bedrijf een gezicht. Je geeft je klanten het gevoel persoonlijk contact te hebben door nieuws en acties te posten. Tegelijkertijd krijg je op feedback van je doelgroep.
Lees hier waarom bedrijven Facebookbeheer uitbesteden.
Negatief commentaar op je Facebookpagina? Wees niet bang, dit zijn juist de momenten om te laten zien hoe goed jij met kritiek omgaat. Het weghalen van de reactie is makkelijk, maar absoluut not done! Reageer luchtig, positief en begripvol. Kijk eens hoe grote bedrijven, zoals NS, Coolblue en KLM dit oplossen.
In de etalage van LinkedIn
LinkedIn is dé social media tool voor B2B-marketing en -communicatie. Je gebruikt je persoonlijke LinkedIn als visitekaartje, maar je hebt ook nog een bedrijfspagina te onderhouden. De content hiervan is voornamelijk gefocust op je producten of diensten. Wanneer je verschillende producten verkoopt, is het ook aantrekkelijk om showcase pages aan te maken. Een showcase page is een etalage waar je jouw producten of diensten laat zien aan de juiste doelgroep.
Tweet, tweet!
Tegenwoordig is het zo dat klanten niet alleen geïnteresseerd zijn in jouw dienst of producten, ze willen ook het verhaal achter je bedrijf weten. Wat is je missie en visie, wat is je mening? Twitter is een fantastisch discussieforum, waar je goed doet om aan te haken en in te spelen op de actualiteit. Hashtags plaatsen bij je bericht is een strategische zet om gevonden te worden op de juiste zoekwoorden. Moeite met het vinden van juiste hashtags? Afkijken bij degenen die je volgt, is een goede manier om relevante hashtags te achterhalen.
Steeds meer sociaal
Waar je ook kijkt, bedrijven leggen steeds meer de focus op social media. Als je deze drie social media kanalen onder de knie hebt, kom je een heel eind! Daarna kun je natuurlijk altijd uitbreiden met Instagram, YouTube en meer, maar dit is al een goed begin. Zie je het niet zitten met die hashtags of ben je inspiratieloos voor creatieve posts? Doe dan lekker sociaal en kom bij ons langs, want de dames van Lettergeniek helpen je natuurlijk graag!