Thuis? Draag bij door te schrijven tijdens de coronacrisis!
De wereld staat stil. Om de gezondheid van de mensen om ons heen te beschermen, trekken we ons terug in onze eigen huizen. Een goed excuus voor jou als schrijver om de komende weken alleen maar te Netflixen of het huis te schilderen? Juist niet! Wij schrijvers zijn dan wel geen dokters, verpleegkundigen of voedselleveranciers, maar ook wij kunnen ons steentje bijdragen tijdens de coronacrisis.
Door: Marieke Uiterwaal
Het belangrijkste dat we moeten doen om de verspreiding van corona tegen te gaan, is zoveel mogelijk binnen blijven. Laten wij schrijvers daar nu net goed in zijn! Veel tekstschrijvers werken thuis of alleen op een eigen kantoor. Ook vóór de coronacrisis leverden wij al veel van onze producten digitaal. Met heel weinig aanpassingen kunnen wij blijven doen waar we goed in zijn. Nieuwe opdrachten bespreek je en accepteer je natuurlijk telefonisch of per mail. Of Whatsapp. Of Skype. Of Zoom. Of het formulier op je website. Of… nou ja, je snapt het.
Creatieve crisiskansen
Ben jij ook zo iemand, die al jaren aan een eigen boek wil beginnen? Dit is het moment waarop je hebt gewacht. Nu je door de coronacrisis verplicht veel thuis zit, het sociale leven op zijn gat ligt en het leeftempo omlaag is gegaan, heb je eindelijk de gelegenheid om deze wens van je bucketlist af te vinken. Gebruik de uren die je normaal kwijt bent aan reistijd, hobby’s buiten de deur en afspraken met vrienden voor je schrijfproject, en tadaa: de zee van tijd waar je al zo lang op zat te hopen! Hou je meer van korte teksten? Begin je eigen blog. Werk aan je gedichtenportfolio. Pak je social mediagebruik eens wat grootser aan. Veel mensen zitten thuis, verveeld, coronamoe. Jij hebt de kans om hen wat vermaak te brengen!
Bedrijven en klanten in contact dankzij tekstschrijvers
Als tekstschrijvers hebben we het geluk dat we al goed op de hoogte zijn van allerlei manieren van online communicatie. Tijdens de coronacrisis komen die goed van pas. Veel bedrijven dreigen klanten te verliezen, nu mensen niet meer zorgeloos de zaak binnenwandelen. Zij moeten dus op zoek naar andere manieren van klantenbinding. Was een blog eerst nog handig om te hebben, nu is het essentieel om bezoekers op de hoogte te houden. Waren social media eerst nog een fijn middel voor wat extra zichtbaarheid, nu zijn ze hét middel om de communicatie met klanten te behouden. Als schrijvers kunnen wij bedrijven helpen om een goede online communicatie op gang te brengen, aanspreekvormen en platformen verzinnen die passen bij de doelgroep en vulling verzorgen van een informatieve, boeiende en leuke website.
Informatie over corona is onmisbaar
Ook in de informatievoorziening er voor tekstschrijvers een schone taak weggelegd. Juist nu ons leven zo ingrijpend verandert, is het belangrijk om op de hoogte te blijven. Door middel van artikelen, blogs, interviews en informatieve websites kunnen wij daar een hoofdrol in spelen. Als je over corona schrijft, zorg er dan voor dat je je informatie op orde hebt. Sensatieartikelen of gekopieerd nepnieuws doen meer kwaad dan goed. Het beste is het om je tekst door een dokter te laten factchecken, maar op dit moment hebben medici het druk genoeg. Haal je informatie dus van betrouwbare, erkende websites, zoals die van het RIVM of WHO. Nog beter: ga op zoek naar niet-medisch nieuws. Schrijf over dat mooie hulpinitiatief dat weinig media-aandacht krijgt. Bericht over plaatsen waar de mensen nog onvoldoende afstand houden en geef tips hoe dat beter kan. Neem (per mail!) een interview af bij de plaatselijke ondernemer, die met extra veiligheidsmaatregelen zijn winkel toch open kan houden. Mogelijkheden te over.
Ook tijdens corona blijven wij bij Lettergeniek doen wat we het liefste doen: mooie teksten schrijven! Kun je onze hulp gebruiken? Neem contact op, dan overleggen we op een veilige manier wat we voor je kunnen betekenen.