Het belang van opmaak en vormgeving in je tekst
Een belangrijk onderdeel van een aantrekkelijke, prettig leesbare tekst is de vormgeving ervan. Hiermee zorg je er niet alleen voor dat de tekst goed wordt begrepen, maar ook dat deze daadwerkelijk wordt gelezen. Want dat is natuurlijk wel het doel van al jouw zorgvuldig gekozen woorden. Hoe zorg je dat jouw boodschap effectief bij de lezer overkomt?
Too Long; Didn’t Read
De welbekende term TL;DR (Too Long; Didn’t Read, gevolgd door een samenvatting van een zin of twee) geeft het al aan: online scannen mensen vaak vlug teksten en beginnen ze niet eens aan een lang artikel. Dus is het belangrijk om je tekst zo vorm te geven dat deze niet alleen aantrekkelijk oogt om te lezen, maar ook dat de kernboodschap ervan goed binnenkomt bij alle soorten lezers.
Inzichten in lezersgedrag: hoe lezen mensen jouw teksten?
Diverse Eye Tracking-onderzoeken maken inzichtelijk hoe mensen online teksten lezen. De meeste lezers blijken alleen de bovenste twee alinea’s volledig te lezen. Daarna lezen ze alleen nog maar de eerste twee woorden van elke regel. Alles buiten het tekstkader op het scherm, zoals een extra tekstvak aan de rechterkant of het stuk tekst onder de ‘vouw’ (dat is het deel van de tekst dat pas zichtbaar wordt na het scrollen), wordt minder goed gelezen.
De kracht van goede vormgeving van teksten
Om toch meer informatie over te kunnen brengen, maak je gebruik van vormgeving in jouw tekst. En met vormgeving bedoelen we niet het toevoegen van plaatjes in je tekst. Een goed vormgegeven tekst wordt namelijk zelfs beter gelezen als er géén plaatjes in staan. Een goed gestructureerde tekst, met zorgvuldig gekozen alinealengtes, tussenkoppen en stijlelementen, kan de aandacht vasthouden en informatie effectief overbrengen.
Tips voor vormgeving van teksten
Om de aandacht van de lezer vast te houden na de eerste twee alinea’s, kun je gebruikmaken van de volgende tips:
- Schrijf korte alinea’s. Deel jouw tekst op in korte, overzichtelijke alinea’s. Plaats boven elke alinea een duidelijke tussenkop en na elke alinea een witregel.
- Maak gebruik van bullet points: opsommingslijstjes met bolletjes ervoor (zoals in deze opsomming).
- Gebruik gekleurde en onderstreepte hyperlinks. Hiermee trek je de aandacht naar belangrijke interne webpagina’s, zoals je contactpagina.
- Maak gebruik van typografische accentuering. Maak sleutelwoorden dikgedrukt of cursief om ze te laten opvallen en jouw kernboodschap in één oogopslag over te brengen.
- Kies een passend font. Comic Sans is niet de beste keuze voor jouw blog en schreefletters zijn vaak niet erg geschikt voor beeldschermen.
- Wees consequent. Kies één effectief font en gebruik telkens dezelfde opmaak voor titels en tussenkoppen.
Een goed vormgegeven tekst, op z’n Lettergenieks
Wil je dat jouw artikel ook tot in de puntjes wordt gelezen en kun je wel een beetje hulp gebruiken bij de vormgeving en de fontkeuze? Lettergeniek beschikt over een eigen vormgever die je hier graag mee helpt! Neem contact op – bel ons, mail ons of stuur ons een postduif. We kijken graag wat we voor jou kunnen betekenen.