[Hier komt nog een pakkende titel] ;)

Van alle mensen die een artikel of blogpost tegenkomen, zijn het er maar – schrik niet – 2 op de 10 die de moeite nemen om het hele stuk te lezen. Zo zonde van alle tijd en aandacht die jij in je briljante tekst stak! Gelukkig krik je dat aantal zelf op door je tekst een waanzinnige titel te geven, waardoor je toevallige bezoeker wel verder móét lezen.

Door: Marieke Uiterwaal

Voordat je je lezer te pakken krijgt, moet je weten wat voor soort lezer je lokt en waar je hem naartoe wil krijgen. Als hij gericht op zoek is naar concrete informatie, dan bedien je hem het beste met een titel die precies belooft wat hij in je tekst vindt: 15 tips om moeiteloos rijk te worden. Wanneer je tekst deel uitmaakt van een blog, krant of tijdschrift dat mensen toch wel onder ogen krijgen, werkt het beter om de lezer nieuwsgierig te maken met een grappige, schokkende of verbazingwekkende titel.

Mentale trucjes voor pakkende titels

Je lezers zijn ook maar mensen met bekende voorkeuren. Zo trekken getallenlijstjes lezers: 7 redenen waarom mensen van cijfers houden. Schrijf deze getallen in cijfers en niet in letters: 7, geen zeven. Soms helpt het om een vraag in je titel te verwerken, zodat je lezers over een antwoord nadenken en in je artikel hun gelijk zoeken. Aan de andere kant beloof je je lezers met een stellende titel juist zekerheid over het onderwerp. Ook bijvoeglijke naamwoorden komen je van pas. Welk artikel lees jij tenslotte liever, 5 tips voor de zomer of 5 verrassende tips voor een onvergetelijke zomer? Overdrijf het echter niet: 5 verrassende, spectaculaire tips voor een fantastische, onvergetelijke zomer is wat veel van het goede.

Denk ook aan Google

Jij weet natuurlijk allang dat je tekst meer bereik heeft als Google hem bovenin zijn zoekresultaten zet. Zo niet, dan komt deze blogpost jou vast van pas. Het helpt om woorden in je titel te gebruiken waar je lezers op zoeken. Google vindt het erg fijn als deze zoekwoorden aan het begin van je titel staan. Wat Google aantrekkelijk vindt, hoeft echter niet mooi te staan in de ogen van je lezer. Het is dus aan jouw persoonlijke smaak om te beslissen in hoeverre Googles voorkeuren jouw titel bepalen.

Sla jij de titel het liefst over? Klik dan hier, en Lettergeniek schiet te hulp.

Vergelijkbare berichten

Geef een reactie